کرونا
    
تعداد بازدید: 1390
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/4/24

عوارض بیماری کووید 19 در افراد با فشارخون بالا بیشتر و شدیدتر است

کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر فردی دچار پرفشاری خون باشد و همزمان به کووید ۱۹ نیز مبتلا شود عوارض و نشانه های بیماری در این فرد بیشتر و شدیدتر بروز می کند که در برخی موارد سبب مرگ خواهد شد.

دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: افراد دارای بیماری های غیر واگیر مانند پرفشاری خون، دیابت، چربی خون، بیماری های قلبی و مشکلات تنفسی و چاقی ییشتر در معرض ابتلای کووید 19 هستند و همچنین شدت بیماری و مرگ و میر در این افراد بیشتر است.

وی درخصوص فشارخون گفت: همه افراد فشار خون دارند به دلیل اینکه وقتی قلب، خون را پمپاژ می کند تا خون به قسمت های مختلف بدن برسد این پمپاژ خون دارای یک فشاری است که اگر از یک حدی بالاتر رود یعنی بالاتر از ۱۴ روی ۹ فرد دارای فشار خون بالا است.

انفرادی ادامه داد: پرفشاری خون یک بیماری دستگاه گردش خون است و در صورت عدم کنترل آن در درازمدت، مشکلاتی را در ناحیه قلب، کلیه و چشم ایجاد می کند که منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود.

وی سپس به ارتباط بین فشارخون و کووید 19 اشاره و بیان کرد: اگر فردی دچار پرفشاری خون باشد و همزمان به کووید ۱۹ نیز مبتلا شود عوارض و نشانه های بیماری در این فرد بیشتر و شدیدتر بروز می کند که در برخی موارد موجب مرگ می شود.

انفرادی افزود: فشار خون بیماری ای نیست که تنها با دارو کنترل شود بلکه برای مقابله با آن باید شیوه زندگی تغییر کند مثلا در وعده های غذایی روزانه حدود ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات تازه گنجانده شود و میزان مصرف نمک، چربی ها و غذاهای سرخ کردنی نیز کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: استرس و اضطراب در افزایش فشارخون تاثیرگذار است و هر چه فرد مضطرب تر و پر استرس باشد فشارش خون بالا می رود و کنترل نمی شود لذا آموختن مهارت های زندگی می تواند کمک زیادی به این افراد کند.

انفرادی عنوان کرد: گاها در شبکه های اجتماعی گفته شده که مصرف داروهای کنترل فشار خون موجب عوارض بیشتر کووید ۱۹ می شود درصورتی که این ادعا به اثبات نرسیده است بنابراین افرادی که داروهای کنترل فشار خون مصرف می کنند از قطع داروی خود به علت این شایعات خودداری نموده و با اطلاع از میزان فشار خون خود و مشورت با پزشک معالج به طور مرتب از داروهای خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: افراد دارای پرفشاری خون حتما پیاده روی و ورزش سبک به مدت روزی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت را در برنامه خود قرار دهند چرا که این کار باعث کنترل فشار خون می شود.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.