چاقی
    
تعداد بازدید: 1412
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/6/5
منبع : ایرنا

چاقی تهدید کننده سلامت مادران باردار است

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت مادران باردار، چاقی و اضافه وزن قبل از بارداری و روند افزایش وزن بیش از حد انتظار در طول دوران بارداری است.

میترا جاودان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حدود ۴۸ درصد بانوان به چاقی و اضافه وزن قبل از بارداری مبتلا هستند در حالیکه چاقی و اضافه می تواند یکی از دلایل ناباروری در زنان محسوب شود. 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه توسعه و رشد اقتصادی هر جامعه‌ای در گرو داشتن نیروی انسانی و مادران سالم است بنابراین سازمان جهانی بهداشت برای حفظ سلامت مادران و نوزادان آنها توجه به مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه‌ای را از زمان قبل از بارداری توصیه می‌کند.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: بررسی ها  نشان می‌دهد زنان مبتلا به چاقی و اضافه وزن، بیش از سایر مادران دارای وزن نرمال به دیابت بارداری و فشارخون بارداری مبتلا می‌شوند که زمینه ساز خطراتی برای مادر و جنین است.

جاودان گفت: در فرهنگ عامه مصرف بیش از حد غذا و سایر خوراکی‌ها به مادر باردار توصیه می‌شود درحالیکه همه مادران باردار باید متناسب با شرایط جسمی خاص خود و براساس نظر کارشناس تغذیه غذای های مغذی و مفید را دریافت کنند.

وی توصیه کرد: همه زنان قبل از اقدام به بارداری مراقبت‌های بهداشتی پیش از بارداری را که توسط مراقب سلامت یا پزشک مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌شود را دریافت کنند.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در صورت نیاز مادران توسط پزشک به کارشناس تغذیه ارجاع می‌شوند که با دریافت مشاوره تغذیه رایگان در صورت نیاز رژیم غذایی مناسب را برای داشتن یک بارداری کم خطر دریافت کنند. 

جاودان برای پیشگیری از افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری، کاهش حجم غذا و افزایش تعداد وعده‌های غذایی، کاهش مصرف قندهای ساده، انواع شیرینی، شکلات‌ها و نوشیدنی‌های شیرین، افزایش مصرف سبزی  استفاده از جوانه غلات و حبوبات در سالاد، مصرف متعادل میوه‌و مصرف متعادل نان‌های سبوس دارو غلات کامل را توصیه کرد.

وی بر ضرورت مصرف همزمان غلات و حبوبات در کنار هم نظیر عدس پلو، باقالی پلو، خوراک لوبیا و عدسی به همراه نان سبوس‌دار، کاهش مصرف روغن‌ها، مصرف متعادل روغن‌هایی مانند کانولا و زیتون، مصرف آجیل و مغزها به صورت خام و بدون نمک با رعایت اعتدال و پیاده‌روی روزانه با سرعت متوسط تاکید کرد.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مادران در دوران بارداری به هیچ وجه نباید جگر مصرف کنند زیرا به دلیل محتوای بالای ویتامین «آ» موجب بروز ناهنجاری‌های شدید در جنین می‌شود.

جاودان افزود: همچنین مصرف هر نوع دمنوش‌های گیاهی، عسل، میوه پاپایا در صورت دسترسی، بادام زمینی در دوران بارداری ممنوع است و در صورت تمایل مصرف حداکثر هفته‌ای یکبار ماهی‌های کوچک از نوع پرورشی توصیه می‌شود.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.