دیابت
    
تعداد بازدید: 1312
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/7/10
منبع : ایسنا

الگوی غذای نامناسب مهمترین دلیل بروز بیماریهای غیر واگیر

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: الگوی غذایی نامناسب به شکل افزایش مصرف روغن و چربی، مواد قندی و شیرین و نمک و همچنین مصرف کم سبزی و میوه از مهمترین دلایل بروز بیماری های غیر واگیر در کشور است.

نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا افزود: در حال حاضر بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی و قلبی و انواع سرطان، مهمترین علت مرگ و میر در جهان و ایران بشمار می رود.

وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی در کودکان زیر پنج سال کشور در یک دهه دو برابر شده است، افزود: در حدود 20 درصد دانش‌آموزان و نیمی از زنان و مردان 64-15 ساله کشور نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند که پیامد آن شیوع کلسترول و فشارخون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها در کشور است.

علیزاده سرانه مصرف روزانه قند و شکر در کشور را 66 گرم و مصرف روغن را 46 گرم اعلام کرد و گفت: براساس سبد مطلوب غذایی، مصرف قند و شکر باید به 40 گرم و مصرف روغن نیز باید به 35 گرم در روز کاهش یابد.

وی ادامه داد: مردم روزانه به طور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند در حالی که مقدار توصیه شده نمک برای افراد زیر 50 سال کمتر از پنج گرم و برای افراد بالای 50 سال و کسانی که مشکل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی دارند کمتر از سه گرم در روز است.

علیزاده خاطرنشان کرد: از مهمترین اقدامات در زمینه تغذیه سالم، کاهش مصرف قند، نمک و چربی، جایگزینی اسیدهای چرب اشباع با اسیدهای چرب غیراشباع، حذف روغن نباتی جامد و نیمه جامد و جایگزینی آن با روغن مایع، ‌تولید و مصرف محصولات غذایی کم چرب، کم قند و کم نمک و فرهنگسازی و آموزش در زمینه تغذیه صحیح است.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.