زردی نوزادان
    
تعداد بازدید: 1447
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/7/23
منبع : ایسنا

عادت هایی که به دندان شما اسیب میرساند

داشتن دندان‌های زیبا و سفید یکی از مولفه های زیبایی چهره است، به همین دلیل مراقبت از دندان ها و جلوگیری از مواردی که باعث آسیب رساندن به آنها می شود، ضروری و مهم است.

برای داشتن دندان‌های سالم حتما باید به طور دائم از آنها مراقبت کرد؛ در واقع افرادی که دارای دندان‌های سالم و زیبایی هستند نیز نباید از مراقبت دندان‌هایشان غافل شوند. در این میان باید از اشتباهاتی که ممکن است به دندان های شما آسیب بزند جلوگیری کرد.

جویدن یخ یکی از کارهایی است که به ظاهر ممکن است آسیب زا نباشد. شاید فکر کنید، یخ طبیعی و فاقد شکر است، بنابراین بی ضرر است، اما مکعب های سخت و یخ زده می تواند دندان های شما را خرد کند و انجام مداوم این کار باعث تحریک بافت نرم داخل دندان می شود و موجب دندان درد می شود. غذاهای گرم و سرد ممکن است باعث ایجاد درد دندان شود. 

انجام ورزش بدون محافظ دهان یکی دیگر از آسیب هایی است که دندان های شما را تهدید می کند. خواه فوتبال، هاکی یا هر ورزش تماسی دیگری بدون محافظ دهان می تواند آسیب زا باشد.  

شیشه شیرهای نوزادی هم گاهی آسیب رسان هستند. برای محافظت از دندان ها هیچ گاه زود نیست. دادن یک بطری آب، شیر یا شیرخشک به کودک می تواند دندان های جدید را در مسیر پوسیدگی قرار دهد. کودک ممکن است با بطری در دهان خود عادت کند و به خواب برود.

پیرسینگ زبان و دهان هم برای دندان ها آسیب رسان است. سوراخ کردن زبان ممکن است مرسوم باشد، اما گاز گرفتن فلزی که به عنوان زیورآلات استفاده می شود باعث ترک خوردن دندان می شود. پیرسینگ لب نیز خطر مشابهی دارد و هنگامی که فلز به لثه برخورد می کند، می تواند باعث آسیب لثه شود که ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. دهان همچنین پناهگاه باکتری ها است، بنابراین سوراخ کردن خطر عفونت و زخم را افزایش می دهد، همچنین با سوراخ کردن زبان، خطر سوراخ شدن یک رگ خونی بزرگ وجود دارد که می تواند باعث خونریزی شدید شود. 

دندان قروچه می تواند به مرور دندان ها را ساییده کند. این عادت بیشتر اوقات به دلیل استرس و عادات خواب ایجاد می شود و کنترل آن را دشوار می کند. پرهیز از غذاهای سفت در طول روز می تواند درد و آسیب این عادت را کاهش دهد. استفاده از محافظ دهان در شب می تواند از آسیب ناشی از دندان قروچه هنگام خواب جلوگیری کند.

قرص های مکیدنی مناسب گلودرد، تنها به این دلیل که در داروخانه به فروش می رسد، به معنای سالم بودن آنها نیست. بیشتر آنها مملو از شکر هستند و باید پس از استفاده حتما مسواک بزنید. 

آب نبات چسبناک از دشمنان دندان ها هستند. این شیرینی های خوشمزه باعث پوسیدگی دندان می شوند، اما تحمل برخی از آب نبات ها سخت تر است، در دندان ها می چسبند و قند و اسیدهای حاصل را برای ساعت ها با مینای دندان شما در تماس می گذارند.

نوشابه، آب میوه های موجود در بازار و نوشیدنی های ورزشی نیز بعد از مصرف نیاز به مسواک دارند. آب نبات تنها عامل مقصر قندی نیست. نوشابه نیز می تواند در هر وعده حداکثر ۱۱ قاشق چای خوری شکر داشته باشد. همچنین حاوی اسیدهای فسفریک و سیتریک است که مینای دندان را می خورد. نوشابه های رژیمی به شما اجازه می دهند شکر را کنار بگذارید، اما ممکن است اسید بیشتری به شکل شیرین کننده های مصنوعی داشته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب ام دی، بدون شک یک نوشیدنی سرد ورزشی بعد از یک تمرین خوب شاداب کننده است، اما این نوشیدنی ها معمولاً سرشار از قند هستند. مانند نوشابه یا آب نبات، نوشیدنی های ورزشی شیرین حمله اسیدی به مینای دندان ایجاد می کنند. نوشیدن مداوم آنها می تواند منجر به پوسیدگی شود. 

آب میوه دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است، اما متأسفانه بیشتر آب میوه ها دارای قند هستند. برخی از آب میوه ها می توانند به اندازه نوشابه در هر وعده شکر داشته باشند، بنابراین به دنبال آب میوه ای باشید که قند اضافه نداشته باشد. همچنین می توانید با رقیق کردن مقداری آب، مقدار قند را کاهش دهید.

باز کردن درب بطری یا بسته بندی پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما این یکی از عادت هایی است که دندانپزشکان آن را منع می کند. استفاده از دندان به عنوان ابزار می تواند باعث ترک خوردگی آن شود. دندان های شما فقط باید برای غذا خوردن استفاده شود.

مواد غذایی به جا مانده در میان دندان نیز آسیب زا است. باکتری های موجود در پلاک دندان مواد غذایی نشاسته ای را به اسید تجزیه می کنند. این اسید می تواند تا ۲۰ دقیقه بعد به دندان حمله کند. بعد از خوردن چیپس سیب زمینی یا سایر غذاهای نشاسته ای که در میان دندان ها گیر می کنند، نخ دندان بکشید.

خوردن میان وعده مکرر را فراموش کنید. میان وعده بزاق کمتری نسبت به یک وعده غذایی تولید می کند و برای مدت زمان طولانی تری لقمه های غذایی در دندان های شما باقی می ماند. از خوردن میان وعده های مکرر خودداری کنید و به میان وعده هایی که قند و نشاسته کمی دارند مثلاً هویج روی بیاورید.

جویدن مداد، آیا هنگام تمرکز روی کار یا تحصیل لازم است؟ همانند خرد کردن یخ، این عادت می تواند باعث خرد شدن یا ترک خوردن دندان شود. هنگامی که نیاز به جویدن دارید آدامس بدون قند گزینه بهتری است، زیرا باعث تحریک جریان بزاق می شود که می تواند دندان ها را قوی تر کرده و از آسیب مینا محافظت کند.

رنگ تیره و اسیدیته قهوه می تواند به مرور زمان باعث زردی دندان شود. اگر نگران تغییر رنگ دندان ها هستید با دندانپزشک صحبت کنید.

 سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو می توانند دندان ها را لکه دار کنند و باعث ریزش آنها در نتیجه بیماری لثه شود. تنباکو همچنین می تواند باعث سرطان دهان، لب ها و زبان شود. اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار هستید، به لبخند خود فکر کنید.

در نهایت پرخوری که منجر به بالا آورن و استفراغ غذا شود برای دندان ها بسیار آسیب زا است و می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. اسیدهای قوی موجود در استفراغ می تواند باعث فرسایش دندان ها شود، آنها را شکننده و ضعیف می کند و این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می شود.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.